Dum gubbe i skogen.

I morse tyckte matte att vi skulle åka tidigt till skogs.
Vi skulle inte ta samma ställe där diket fanns :-) hihi
Dagen till ära fick jag ha mitt nya fina EVA halsband.
 
Mitt gråa luddiga blev lerigt och jag har i alla fall växt ur det.
 
Det var tur för mig att matte var så förutseende och förstod att jag skulle växa ur det grå väldigt snabbt.
Så hon köpte ett extra halsband till mig.
Svart med guldgröna blomster.
Så vackert och skönt.
Det passar så perfekt nu.
Men för tre veckor sen var det så stort så jag skulle nästan kunna haft det som ett midjebälte.
 
Det här var den största storleken som EVA hade med sig.
Vem vet , jag kanske måste köpa ett ännu större snart om jag fortsätter att växa så här fort.
Men det här halsbandet ska i alla fall få förgylla upp min hals i ett tag framöver.
 
Snyggt klädd så satte vi oss i bilen.
Matte är en sådan där som bara åker och så får man se vart man kommer.
När vi hade kommit till ett ställe som matte tyckte verkade bra så stannade vi.
Vilda får alltid gå ur bilen och undersöka omgivningen utan koppel medans jag måste vara kopplad tills matte ser hur det ser ut där vi stannat.
Vilda luffsade in i skogen och vi andra gick omkring och kollade hur taggiga snåren var.
 
Azzlan brukar gå in i snår och sen sätter han sig att gnälla för han har fastnat.
HiHi
Hans päls snor in sig i grenar och sen kommer han inte loss.
Matte har flera gånger fått krypa in i snår efter Azzlan för att ta loss honom.
Varje gång detta händer vilket är rätt så ofta så säger matte
 
Jag ska raka dig och göra en nakenhund av dig om du inte kan lära dig att hålla dig från snåren.
 
Men fortfarande har han sin päls kvar så matte kommer bara med tomma hot.
Jag har nog sett hur hon skrattar åt Azzlan när han har snott in sig i snåren och inte kommer loss.
Sen får hon plocka pinnar och kvistar ur hans päls.
 
 
Lilla Fiffi fastnar aldrig men så har hon inte samma typ av päls heller.
 
Men i morse när vi går på en skogsstig så kommer en gubbe med en svart hund.
Det var en labbe tik.
Fet och omuskulerad.
Gubben låter faktiskt mig hälsa på tiken och jag skuttade runt och försökte bjuda upp till lek.
Hon satte sig bara och glodde på mig.
Hon är gammal och trött sa gubben till matte.
Hur gammal frågade matte. Hon ser inte så gammal ut.
6 år sa gubben.
6 sa matte med förvåning i rösten som hördes klart och tydligt.
Ja hon är 6 så hon är gammal och trött.
Jaha 6 men det är ju ingen ålder så man behöver vara trött.
Hon är ju väldigt stor så det kanske är det som gör henne trött säger matte som aldrig kan vara tyst.
 
Hon är glad i mat och hellre en hund som ser ut som hon, en som den där, säger gubben och pekar på mig.
Han är spinkig får han ingen mat?
 
Matte bara gapade.
Hur kunde gubben komentera mig?
Jag som är smidig och slank.
Jag är inte spinkig.
Matte själv har kallat mig , sin lilla spinkis.
Men tydligen får ingen annan göra det för jag hörde på mattes röst att hon tände på alla cylindrar.
Min hund är inte spinkig han är perfekt i kroppen.
Det är en 4 månaders valp och vad jag kan se så har han redan mer muskler än vad hon har.
Och tycker du värkligen att 6 år är något att tala om när det gäller åldern på en hund.
Min tik är 7 och hon har massor av muskler och ork.
Så himla mycket ork att inte ens den här valpen har en susning av att göra henne trött.
 
Jaha vart är den hunden då ? för trött för att följa med ut ? hånlog gubben.
 
Matte ropade på Vilda som tydligen tagit sig en längre promenad.
Matte höll nog tummarna för att Vilda skulle lyda.
Vilda brukar göra det och matte litar på att hon kommer på inkallning. Det är därför som Vilda får luffsa fritt.
Mycket riktigt Vilda kom springande från skogen och jag hörde minsann mattes utandning av lättnad över att Vilda inte svek henne just nu.
När Vilda närmade sig så reser hon raggen från svansroten ända fram till manken.
Det är absolut inget ovanligt för det gör Vilda alltid när hon träffar nya hundar. Svansen som i vanliga fall pekar rakt ner pekar nu rakt upp och hon ser ut att växa , hon sträcker upp sig så hon blir stor.
Gubbens labbe känner av Vilda och accepterar rangen utan problem.
När Vilda har nosat så säger gubben.
Det var en vacker hund.
Han ser lite skrajsen ut gubben.
 
När gubben kom rätt nära matte så kände hon lukten av sprit.
Ja ja tänkte matte han går ju ut med sin hund i alla fall och tydligen får hon mat och det finns de som har det värre.
Sen gick vi till bilen för att åka hem och göra påskmat.
Undrar om vi hundar också får påskmat.
Matte var fortfarande lite upprörd när vi kom hem.
Att ha mage att kalla hennes vackra pojke, det är jag det, för spinkig.
:-)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0